22-03-2023
Lex Pilot osłabi telewizje lokalne - ważny kanał komunikacji polityków z wyborcami
Lokalne telewizje są ważne dla polityków wszystkich ugrupowań, ponieważ zapraszani są oni do programów polityczno-publicystycznych, które zajmują nawet 40 proc. czasu antenowego. W kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego będzie poświęcone polityce. Takie wnioski płyną z ankiety Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wśród telewizji lokalnych. Lex Pilot spowoduje, że dalsze funkcjonowanie lokalnych telewizji będzie zagrożone.
Stacje telewizyjne lokalnych nadawców są nie tylko ważnym źródłem informacji dla społeczności, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ale są też istotnym kanałem komunikacji na linii polityk – wyborca. Przez zmianę kolejności programów na pilocie lokalne telewizje - dziś często występujące na pierwszych pozycjach - zostaną „zepchnięte” na bardziej odległe miejsca. Stracą też na wprowadzeniu możliwości zakupu pojedynczych kanałów przez abonentów, którzy w pierwszej kolejności będą wybierali najbardziej popularne programy ogólnotematyczne. W efekcie ubędzie widzów, przez co przyszłość wielu lokalnych stacji jest niepewna.
PIKE zapytała lokalne telewizje o to, jakie dają politykom możliwości kontaktu z wyborcami. Z otrzymanych odpowiedzi wynika, że w programach telewizji lokalnych goszczą lokalni i ogólnokrajowi politycy wszystkich opcji, a aktualnie rządzący są zapraszani nawet częściej. Czas antenowy poświęcany na publicystykę i politykę różni się w zależności od stacji i dochodzi do nawet 40 proc.
W ankiecie przeprowadzonej przez PIKE udział wzięły 52 telewizje lokalne. Wynika z niej, że zdecydowana większość lokalnych nadawców posiada w ramówce programy publicystyczne o tematyce politycznej i samorządowej (98% ankietowanych). Większość stacji zaprasza do swoich programów polityków lokalnych (98% ankietowanych) i ogólnokrajowych (90% ankietowanych). Telewizje są otwarte na polityków wszystkich ugrupowań.
Z ankiety wynika też, że w programach lokalnych nadawców politycy samorządowi ze wszystkich ugrupowań mają do dyspozycji podobny czas antenowy. Podobnie jest w przypadku polityków krajowych. Lokalni nadawcy w kampanii wyborczej jeszcze więcej czasu antenowego poświęcają polityce. Stacje telewizyjne małych nadawców lokalnych zamierzają też emitować spoty wyborcze, w większości zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych polityków.
Pomimo, że większość telewizji lokalnych emituje reklamy (94% ankietowanych) to w znacznej mierze utrzymują się one z własnych pieniędzy. W większości ankietowanych telewizji przychody z reklam pokrywają maksymalnie 10% kosztów (73% ankietowanych).
Stacje telewizji lokalnych mają 5,8 mln widzów (Krajowy Instytut Mediów), ponad połowa nadawców emituje swoje programy w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, a kolejne 19% to miejscowości do 100 tys. (Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL).
Branża zrzeszająca operatorów i nadawców apeluje o wykreślenie szkodliwych poprawek do projektu ustawy wprowadzającej Prawo Komunikacji Elektronicznej (tzw. Lex Pilot) oraz o dialog z rynkiem.