14-02-2023
Lex Pilot to cios w lokalne media, społeczności i samorządy. Nadawcy apelują do rządu i Parlamentu o wykreślenie absurdalnych zmian w ustawie o Radiofonii i Telewizji.
Programy lokalnych telewizji, dziś często ustawione jako pierwsze na pilotach przez nadawców programów telewizyjnych, docierają do 5,8 mln widzów poprzez sieci kablowe i cieszą się dużym zainteresowaniem. Zmiana kolejności programów czy możliwość zakupu pojedynczych kanałów proponowana przez Lex Pilot pozbawią lokalne społeczności i samorządy bardzo ważnego kanału komunikacji i źródła informacji budującego lokalne więzi.
Lokalne informacje, jak otwarcie żłobka, czy odcinka drogi, transmisje sesji rady miejskiej, a także mszy – tym, z dala od wielkiej polityki, żyją na co dzień telewizje lokalne i ich widzowie. Teraz za sprawą Lex Pilot to może się diametralnie zmienić. Stacje lokalnych nadawców nie będą bowiem dostępne jak dotychczas na pierwszych miejscach na pilotach. Dodatkowo lokalne telewizje stracą na wprowadzeniu możliwości zakupu pojedynczych kanałów (model a la carte).
Rząd zamierza sam wyznaczyć kolejność kanałów na pilocie kanałami telewizji publicznej. Lex Pilot narzuci kolejność pierwszych pięciu na rzecz TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info i TVP Kultura oraz kolejnych 10, jednakowych w skali całego kraju, które wybierze Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Oznacza to, że nie będzie w nich miejsca dla lokalnych nadawców, którzy dziś prowadzą programy ze względu na ich misyjny charakter. Te programy istnieją, bo są potrzebne i ważne dla lokalnych społeczności, zwłaszcza w powiatach i gminach, m.in. po to, aby patrzeć na ręce lokalnych włodarzy.
Z badań analizujących rynek nadawców lokalnych w Polsce, przeprowadzonych przez Polską Fundację Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL w 2021 r. wynika, że 54% nadawców emituje swoje programy w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, a kolejne 19% to miejscowości do 100 tys.
Z badań przeprowadzonych w drugiej połowie 2022 r. przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że nadawcy lokalni są doskonale rozpoznawalni na swoich terenach i cieszą się dużym zainteresowaniem widzów (5,8 mln widzów). Telewizje lokalne są również wysoko oceniane przez samorządy. Obecnie funkcjonuje około 160 aktywnych koncesji dla telewizji lokalnych. Ponad 60% nadawców lokalnych prowadzi swoje telewizje od dwóch dekad, a 35% od ponad dziesięciu lat.
Ogromną wartością mediów lokalnych jest ich bliskość z widzami. Wynika to z faktu, że dziennikarze tych stacji najlepiej znają lokalne problemy, specyfikę swojego środowiska i ich programy cieszą się dużym zainteresowaniem. Dla wielu widzów są jedynym źródłem lokalnej informacji. Program tworzony i realizowany lokalnie jest wiarygodny, bo właśnie rzetelność tych mediów jest ogromna i od wielu lat stanowi o ich sile na danym terenie. Dziennikarze mediów lokalnych cieszą się ogromnym zaufaniem i są doskonale znani swoim widzom.