19-01-2023
Lex Pilot zniszczy polski rynek płatnej telewizji, będący jednym z najtańszych i najbardziej konkurencyjnych w Europie
Bogata oferta pakietowa płatnej telewizji w Polsce jest jedną z najtańszych w Unii Europejskiej, a rynek jednym z nielicznych z prognozami dalszego wzrostu wobec nasilającej się konkurencji globalnych serwisów streamingowych (OTT). Udział sektora rodzimej płatnej telewizji w PKB, którego wartość szacowana jest na 1,5 mld EUR, wynosi 0,25%, a liczba subskrypcji w Polsce odpowiada 88% liczby gospodarstw domowych – wynika z raportu globalnej firmy doradztwa strategicznego Arthur D. Little, która zbadała rynek w największych krajach Europy i USA. Lex Pilot przyczyni się do spadku wartości polskiego rynku, stworzy regulacyjne eldorado dla OTT i zniweczy 30-lat budowania jednego z najbardziej konkurencyjnych rynków telewizyjnych w Europie.
Jak wynika z raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce”, przygotowanego przez Arthur D. Little w styczniu tego roku, udział rodzimego rynku płatnej telewizji w PKB kraju sięga 0,25% i pod tym względem wyprzedza nas jedynie Wielka Brytania z udziałem na poziomie 0,26%. Za Polską znalazły się takie kraje jak Niemcy (0,20%), Francja (0,15%) czy Włochy (0,13%). Na podium nasz rynek uplasował się także pod względem liczby subskrypcji płatnej telewizji w całkowitej liczbie gospodarstw domowych. Ta wyniosła 88%, po Rumunii i Francji, a przed Holandią (87%), Czechami (77%) czy Niemcami (72%).
Podczas gdy wartość większości rynków zachodnich będzie się zmniejszać, dla polskiego rynku płatnej telewizji prognozowany jest dalszy wzrost w najbliższych pięciu latach - wartość rynku o 3%, a liczby subskrypcji o 1% - mimo wysokiego udziału w rynku mniejszych i średnich firm (33%), które skutecznie wygrywają konkurencję z rosnącymi w siłę globalnymi OTT. Za sukces rozwoju rynku odpowiadają zrównoważone modele biznesowe, konsekwentne badanie potrzeb konsumentów, inwestycje w innowacyjne technologie oraz bogactwo oferty.
Koszt płatnej telewizji w Polsce jest też jednym z najniższych względem PKB per capita, co przyczynia się do wysokiej dostępności cenowej dla przeciętnego widza. Wynosi 0,3%, podobnie jak w Czechach i Francji w porównaniu z 0,5% w Niemczech i Holandii oraz 0,9% we Włoszech.
Branża zrzeszająca m.in. operatorów i nadawców telewizyjnych jest przeciwna wprowadzeniu Lex Pilot i w tej sprawie mówi jednym głosem. Więcej informacji o szkodliwości planowanych zmian można przeczytać na lexpilot.pl.
Na stronie lexpilot.pl dostępny jest także pełen raport „Rynek płatnej telewizji w Polsce”.
O Raporcie:
Raport „Rynek płatnej telewizji w Polsce” na zlecenie Polskiej Fundacji Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej PIKSEL przygotowała globalna firma doradztwa strategicznego Arthur D. Little, która zbadała rynek mediów w takich krajach jak Włochy, Polska, Czechy, Francja, Niemcy, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Wielka Brytania oraz USA. Badanie przeprowadzono w styczniu 2023 r.
O PIKE:
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) zrzesza prawie 70 firm stanowiących integralną część polskiego rynku mediów elektronicznych. Do Izby należą operatorzy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej oraz producenci i dystrybutorzy sprzętu i usług wykorzystywanych przez operatorów w ich działalności biznesowej. Operatorzy – członkowie Izby docierają w całej Polsce do prawie 4,5 miliona abonentów, świadcząc usługi dostępu do programów telewizyjnych i radiowych, Internetu oraz telefonii cyfrowej. Reprezentują ponad 90% krajowego rynku telewizji kablowej. PIKE jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej, reprezentuje również polski rynek kablowy na forum międzynarodowym, m.in. poprzez członkostwo w Cable Europe.